onsdag den 17. september 2014

Blomme- og nektarin crumble

Jeg er i mødregruppe med en af mine genboer, som jeg nærmest aldrig havde set inden vi landede i gruppen sammen, og her for et par uger siden var jeg forbi med et lille stykke kage til hende. Der faldt jeg over deres blommetræ og fik lov at få lidt med hjem. De blev forvandlet til den lækreste crumble, som passende blev indtaget i selskab med mødregruppen :o)

Blomme- og nektarin crumble
(tilpasset fra American Pie)
ca. 6 pers.

crumble:
100g hvedemel
90g lys muscovadosukker
100g sukker
90g havregryn
korn af 1 vaniljestang
2 tsk kanel
125g smeltet smør

fyld:
10-12 store blommer
2 nektariner*
40g lys muscovadosukker
20g sukker
2 spsk hvedemel
1 tsk citronsaft

Bland alle ingredienserne til crumble-blandingen i en stor skål, der skal være små klumper i. Dæk til og stil på køl indtil fyldet er klar. Det kan evt. laves dagen før, og kan faktisk også holde omkring 3 måneder på frost.

Forvarm ovnen til 175 grader og smørt et ovnfast fad.

Skyl blommer og nektariner og skær dem i både og bland dem i en stor skål med sukker, muscovado, citron og mel. Sørg for, at frugten er helt dækket. Hæld frugtblandingen i fadet og strø crumble-blandingen på i et jævnt og tykt lag.

Bag i ovnen i ca 50 minutter, eller til toppen er gylden og frugten bobler let.

Server varm eller ved stuetemperatur med en kugle is eller en skefuld cremefraiche


*eller ene af blommer eller nektariner eller en anden slags frugt - der er næsten frit valg på alle hylder :o)

Jeg elsker crumble, og denne er klart blandt favoritterne! Toppingen er SÅ god - yum! Som en af pigerne i mødregruppen sagde - den ville også være god som topping på skyr eller lignende. Det må vist prøves :o)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...