søndag den 17. august 2014

Mormor-mad: Pariserbøf

I vores lokale Superbrugsen har de desværre ikke friskhakket kød hver dag, men om fredagen har de. Selvom vi som regel vælger at nøjes med de vacuum-pakkede pakker kød, så er det altså bare så meget bedre med friskhakket! I fredags fik vi pariserbøf, og jeg blev bekræftet i, at det altså bare smager bedre. Jeg er lidt i tvivl om jeg nogensinde har lavet pariserbøf og hvis det er, tror jeg, at vi er tilbage enten i skolekøkkenet eller på Martha-skolen. Det er jo klart en fejl, for hold nu op det var lækkert! Det kommer i hvert fald snart på menuen herhjemme igen - men kun med friskhakket kød :o)


Pariserbøf 
2 personer

500g friskhakket oksekød
2 store skiver brød - gerne lidt groft og ikke for tykke
1 æg
2 æggeblommer
1 rødløg
kapers
peberrod
syltede rødbeder i små tern
1 spsk olie
1 spsk smør
salt og friskkværnet peber

Rør kødet sejt sammen med salt, peber og 1 æg.

Fordel det på de 2 skiver brød - gerne en smule ud over kanten, da du ikke kan undgå, at det skrumper lidt - bare se på billederne her! Sørg for, at det er trykket godt fast og ikke for tykt på midten. Lav tern på toppen med en kniv - det skulle gerne holde dem lidt nede. Smelt smør og olie på en mellemvarm pande og læg pariserbøfferne på med kødsiden nedad. Lad det stege i en 10 minutters tid - alt efter, hvor tyk din bøf der. Sørg for, at det ikke brænder på, men lad temperaturen være så høj, at det steger lystigt og ikke semi-koger i stedet for.

Skær i mellemtiden løget i tynde skiver og klargør de andre grøntsager. Hvis du har hele æg, helst økologiske, del da blommer og hvider og gem hviderne til kyskager eller lignende. Indtil maden var klar opbevarede jeg æggeblommerne i 2 æggebægre.

Når bøffen er ved at være gennemstegt vender du pariserbøfferne og steger dem på brødsiden nogle minutter indtil den er godt sprød. Server straks med rødløg, æggeblommer, rødbeder, kapers og peberrod - eller hvilken kombination, du synes om. Personligt putter jeg hverken peberrod eller kapers på min.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...