tirsdag den 20. august 2013

Laks med japanske ris

I mit evige forsøg på at få brugt nogle af de maaaaange kogebøger jeg ejer, fik vi forleden endnu en ret fra Kitchen af Nigella Lawson. Det var på nogle måder velkendt og på nogle måder meget nyt, men det smagte uanset hvad super lækkert :o)

I opskriften skal men bruge japansk ris vin, både en almindelig og en sød. Jeg kunne finde nogle af delene, og søgte derfor på internettet efter en erstatning. Der stod de "sædvanlige" som vin, sherry osv., men et sted stod der ufiltreret æblejuice, og da jeg ved at vi ikke får drukket hverken vin eller sherry, så prøvede jeg med æblejuice, og det blev faktisk super godt :o)

Laks med japanske ris 2-3 pers.
fra Kitchen af Nigella Lawson

400g sushiris
250g fersk laks uden skind
3-4 forårsløg
1 fed hvidløg, presset
1 lille chili, finthakket
2 spsk fishsauce
3 spsk ufiltreret æblejuice
1 spsk limesaft

Bland hvidløg, chili, fishsauce, æblejuice og limesaft i en lille skål.

Kog risene efter anvisning på pakken, og lad dem stå under låg når de er kogte.

Skær forårsløgene i stykker og steg dem på en pande til de er møre. Steg laksen på en stegepande i 4-5 minutter på den ene side, inden den vendes og steges tilsvarende på den anden. Den skal være gennemstegt, men kun lige.

Server straks, mens laksen stadig er godt varm. Mængden af "sauce" afgør hvor stærk retten bliver, men prøv jer frem til en passende styrke :o)



2 kommentarer:

  1. Umm det ser godt ud. Laks er et stort hit her i huset for tiden så tror da vi skal have afprøvet dette :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smagte altså også super godt! Hvis I er til laks synes jeg at dette er en sjov måde at prøve noget nyt på :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...