tirsdag den 28. maj 2013

Tærte med spinat og feta

I søndags var svigerforældrene en tur på besøg til frokost. Som jeg nævner hver gang er min svigermor jo vegetar, så det kræver lidt nytænkning fra min side. Denne gang valgte jeg at lave en forholdsvis fyldig vegetarret og så servere lidt kød til, til vi andre. Vi fik en hvidløgsmarineret flanksteak til... mums!

Vi er jo ret begejstrede for tærte her i huset, og denne var bestemt også en af de meget lækre. Jeg tog inspiration fra en opskrift hos foodfanatic, men ændrede en del i den, så den kommer naturligvis også her.

For en gang skyld fik jeg også muligheden for at bruge min skønne aflange tærteform, som jeg fik af min søde veninde til min fødselsdag :o) For ikke at lave en helt lys tærte, valgte jeg at lave en tærtebund med rugmel, og den var rigtig god synes jeg.


Tærte med spinat og feta
1 aflang og 4 små tærter, 2 aflange tærter eller 1 normal tærte

tærtedej:
100g hvedemel
100g rugmel
1 tsk salt
60g smør
100g græsk yoghurt
evt. 1 spsk vand

fyld:
3 æg
125g kartofler
100g fetaost
1 stort løg
150-200g optøet spinat
2 dl græsk yoghurt
1 dl mælk
1 tsk salt
friskkværnet peber

Put de 2 slags med, salt og smør i foodprocessoren, og kør det helt fint. Tilsæt græsk yoghurt og kør igen. Tilsæt en smule vand indtil dejen samler sig i en klump. Pak dejen gpdt ind i film og læg den i køleskabet i mindst ½ time.

Tænd ovnen på 180 grader. Smør formen med lidt olie. Rul dejen tyndt ud på et meldrysset bord, og læg den over i formen, så den dækker bund og kanter. Prik dejen med en gaffel, og bag tærtebunden i ovnen i 10 minutter. 

Skræl kartoflerne, skær dem i små tern og kog dem i letsaltet vand i 5 minutter. Dræn vandet fra og læg dem til side. Hak løget fint og del fetaen i mindre stykker. Fordel det finthakkede løg på den forbagte tærtebund, læg derefter kartoflerne, spinaten og feta ovenpå. Pisk æggene sammen med mælk, græsk yoghurt og salt og peber. Hæld det forsigtigt over fyldet, og put tærterne i ovnen. Bag dem i ca. 30 minutter eller indtil de er færdige - æggemassen er stivnet.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...