onsdag den 24. april 2013

Honeycomb karamel

Jeg tror faktisk ikke umiddelbart at denne skønne, knasende lækkerbisken har et dansk navn?!? Men på engelsk hedder det i hvert fald honeycomb og er noget af det lækreste hvis du spørger mig :o)

Jeg kan godt huske da jeg for mange år siden så en kok lave det i tv, jeg var helt ovre det og tænkte, at det skulle jeg helt sikkert prøve en dag! Den dag er så endeligt kommet, og resultatet blev ligeså skønt som forventet. Den kunne måske godt have været en anelse højere, men er sprød, knasende og lækker.


Jeg tog udgangspunkt i en opskrift af James Martins, som altid har været min dessert-guru, og den kan bestemt anbefales. I dag kommer honeycomb'en i sin rene form, men jeg har haft gang i 2 andre ting med den, så de kommer på bloggen snarest :o)

Honeycomb - James Martin

350g sukker
2 spsk glykosesirup
100ml flydende honning
100ml vand
1½ tsk natron
(spray)olie til at smøre formen med


Spray en bageplade eller en mindre metal-bradepande med lidt olie.Mål de 1½ tsk natron op i en lille skål, så du har hele mængden klar på én gang.

Put sukker, honning, glykosesirup og vand i en tykbundet gryde, sæt et sukkertermometer i og bring det i kog. Når karamellen når 160 grader tages den af varmen.

Tilsæt natron og bland det hurtigt sammen, og hæld derefter straks blandingen ud på den smurte bageplade. Det begynder at boble op med det samme, lad være med at fedte for meget med det, men sørg for, at natronen bliver blandet ordentlig i.

Lad det køle helt af, og bræk det derefter i mindre stykker.

Opbevar i en lufttæt beholder, da det ellers klister helt sammen.





20 kommentarer:

  1. Ooohj manner manner manner! De ser edder-lækre ud. Er de hårde og knasende som bolcher, eller mere bløde som karamel? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er SÅ godt :o) Det er knasende og lækker, men ikke helt som bolcher - mere sprødt :o)

      Slet
  2. Det har jeg aldrig hørt om - spiser man den som snack eller i bagværk eller ?
    Eej, den er altså ret fin med den gule farve - er lige før jeg bliver nødt til, at prøve den! Hvilken flydende honning brugte du?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror man kan bruge det til mange forskellige ting, som topping, som snack eller i noget.

      Jeg brugte en helt almindelig blomsterhonning tror jeg det var - det var bare den der var i skabet :o) Men acacie tror jeg ville være super godt!

      Slet
  3. åhrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! Jeg elsker honeycomb!!! jeg har også altid gerne ville prøve at lave det selv, men har aldrig fået det gjort.. men hvis jeg havde sukker i hjemme LIGE NU så ville jeg prøve at lave det LIGE NU!
    Du skulle prøve at overtrække noget af det i chokolade! Totalt yndlings engelsk candy bar! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. I'm waaaay ahead of you ;o) Det er nemlig også min absolutte favorit chokolade-bar :o) Du skulle næsten prøve at lave det selv, det er ret enkelt og faktisk også lidt bedre :o)

      Slet
    2. Man har vel smag :D
      Jeg regner med jeg skal prøve at lave det i eftermiddag! Medmindre det her arbejde i dag bliver til en 12 timers vagt.. :S

      Slet
    3. Hihi, ja det har man vel :o)

      God fornøjelse med en omgang honeycomb... jeg kan allerede mærke, at der er ikke længe til jeg skal lave en omgang igen ;o)

      Slet
    4. Jeg kender godt følelsen..

      Slet
  4. Ej, det har jeg aldrig hørt om før! Lov at du sørger for, at jeg får det smagt!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre blev en aftale jeg havde i Nørresundby aflyst i dag, ellers kunne jeg lige have smuttet forbi med et stykke ;o)

      Slet
  5. Mmm, det minder mig om de Crunchie barer, jeg spiste på min studietur til London i 10. klasse. Indtil jeg kommer til London igen, vil jeg prøve den her opskrift, for honeycomb er GODT :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg eeeeelsker Crunchie-barer! Jeg skal altid have mig et par stykker når jeg er i England, for de er bare super lækre. Men denne hjemmelavede udgave er bestemt heller ikke sådan at kimse af :o)

      Slet
    2. Det er de nemlig! De er slet ikke som noget, man kan få herhjemme :)

      Slet
    3. Nej, det er nemlig lidt træls... ellers også er det heldigt, for jeg er ikke sikker på, at badevægten ville være glad ;o)

      Slet
  6. Hvor ser det godt ud. Har aldrig prøvet at lave det, men tror da det skal prøves :-) Er spændt på at se hvordan du har brugt det...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, nu får jeg helt præstationsangst, for de ting jeg har lavet er faktisk slet ikke så spændende :o( Men du skulle helt sikker prøve det, det er SÅ godt! :o)

      Slet
  7. De ser superindbydende ud! Jeg så dem også i et program for et par år siden, men havde helt glemt min plan om at prøve at lave det på et tidspunkt. Nu får jeg lyst til det igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv det, prøv det! :o) Tak for de søde ord, jeg kan i hvert fald klart anbefale det :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...