fredag den 15. februar 2013

Piña Colada Kage

Okay, jeg ved godt, at der har været en del produkttests her på bloggen på det sidste, og det beklager jeg - men nu kommer der mere, og det er endda hele 2 produkter på én gang! Men jeg synes I skal prøve opskriften alligevel, for den er virkelig skøn :o)

Anyway, min absolut yndlingscocktail er Piña Colada, og da jeg pludselig stod med en flaske rom i hænderne - husk konkurrencen på facebook! - var Piña Colada det eneste der kørte rundt i hovedet på mig :o) Men jeg syntes, at det var lidt kedeligt blot at lave en drink, så i stedet lagde jeg hovedet i blød (ikke i rom!) og fandt på i stedet at lave en Piña Colada kage! Fyldt med ananas, rom, fløde og kokos - I love it :o)

Jeg lavede kagen i en lille springform jeg har på 12 cm i diameter. Den passede til 2-3 personer. Jeg vil tro, at den også vil fungere super i en stor kage i en almindelig springform. Opskriften på ananasfromage kommer fra en opskrift fra Hendes Verden, men til en kage i denne størrelse skal man kun bruge 1/3 af opskriften. Til gengæld, tror jeg at en hel opskrift ville passe super til en almindelig springform.


Piña Colada Kage 
2-3 pers.

1/4-1/3 pakke Odense Kokosdrøm
100g frisk ananas
1/2 dl lys rørsukker
1/2 vaniljestang
2 blade husblas
20 ml mørk rom - jeg brugte Havana Club Añejo Reserva
1 dl piskefløde
1/2 dl græsk yoghurt 10%
2 spsk mørk rom
2 spsk sukker

Tegn en cirkel på bagsiden af et stykke bagepapir, der passer i størrelsen med din springform/bagering. Varm ovnen til 180 grader. Lav en flad bund af Kokosdrøm, der passer i strørrelsen til cirkelen. Bag i ovnen i ca. 10-15 minutter til den er bagt. Køl helt af og stil på køl.

Blend ananas med sukker og korn fra vaniljestangen, og kog det i en lille gryde i 3-4 min. Læg husblas i blød i koldt vand i 5 minutter. Tak ananasmosen af varmen, lad den stå et minut eller 2. Pres overskydende vand fra husblas og opløs den derefter i ananasmosen. Når blandingen er blevet lunken (37 grader) tilsættes rom og den stille derefter på køl.

Pisk flæden til skum og vend den i en helt kold ananasblanding sammen med yoghurt. Stil fromagecremen i køleskabet i 10-15 minutter.

Læg kokosbunden på en tallerken, sæt ringen fra springformen rundt om, og evt. også en plaststrimmel, hvis du har en. Fyld ananasfromagen ovenpå bunden og stil den på køl igen - i mindst 2 timer.

Lige inden servering, koger du rom og sukker sammen til en lille sirup og pynter kage og/eller tallerkenen med sirup.

Det er en virkelig lækker kage. Fromagen er helt super - nu synes jeg så generelt også, at fromage er stærkt undervurderet! Hvis man har muligheden, kan det være en god idé at lave bunden lidt for stor og så skære den yderste kant af efter bagningen. Så undgår man, at kan bliver for hård. Jeg tænker, at hvis man ikke bryder sig om kokos kunne man også sagtens lave bunden med almindelig kransekage - så er det naturligvis ikke en Piña Colada kage mere, men alligevel ;o)

 Jeg ved, at der er meget delte meninger om Valentine's Day. Jeg må indrømme, at vi "fejrer" det. Jeg synes det er hyggeligt, jeg elsker at give og få små gaver og jeg nyder at lave ekstra god mad og forkæle vores forhold. Jovist, vi burde gøre det hele tiden, men hos os er der bare sjældent overskuddet til det, og så synes jeg det er skønt, at der er en dag hvor alt er tilladt. Det er muligt, at mange ser det som noget meget amerikansk, men jeg tænker, at det ligesom Halloween sagtens kan være universelt, hvorimod jeg mener, at Thanksgiving og 4. juli er FOR amerikansk til at jeg vil holde det. Vi fejrer heller ikke Bastilledagen eller Guy Fawkes Day?!?

Anyway, derfor stod menuen i går, udover den skønne kage, på hjemmelavet sushi. Det smagte SKØNT!






8 kommentarer:

  1. Uhmmmm hvor ser din hjemmelavede sushi god ud, mine tænder løber helt i vand...
    For ikke at snakke om den super syndige kage....MUMS

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Sushien var også rigtig god! Det bedste ved hjemmelavet sushi er, at det kommer i rigelige mængder ;o)

      Kagen var så SKØN! Mums

      Slet
  2. Århh GUF Camilla! Du MÅ altså lave sådan en omgang til mig på et tidspunkt! Jeg HUNGRE efter sushi og ja Piña Colada, det er også min absolut ynglingscocktail - hmm mon jeg skulle forsøge mig med en Piña Mocktail... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Piña Colada er det bedste!

      Jeg tænkte faktisk på at lave sushi sidste gang du kom til frokost, men lod være... jeg skulle nok have haft gjort det alligevel :o)

      Slet
  3. Hvor ser det lækkert ud! :)

    http://www.deluxefashionista.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Det smagte også helt fantastisk :o)

      Slet
  4. Fantastisk idé! Generelt bar en god idé med alkohol i kage ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Hehe, ja alkohol i kage er altid godt :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...