fredag den 18. januar 2013

Tærte med oksekød og tomater

Da jeg for nyligt bad om gode forslag til aftensmaden, var der en sød læser der foreslog tærte. Vi er jo faktisk ret pjattede med tærte her i familien, og det var ved at være et stykke tid siden - så tærte blev det til :o) Denne blev med oksekød i, og smagte super dejligt!


Tærte med oksekød og tomat
50g hvedemel
150g fuldkornshvedemel
1 tsk salt
60g smør
100g cremefraiche
evt. 1 spsk vand
2 æg
2 dl mælk
1 tsk salt
1/4 tsk peber
250g hakket oksekød
1 tomat
150g champignon
1 løg
 
Put de 2 slags med, salt og smør i foodprocessoren, og kør det helt fint. Tilsæt cremefraiche og kør igen. Tilsæt en smule vand indtil dejen samler sig i en klump.

Tænd ovnen på 180 grader. Smør formen med lidt olie. Rul dejen tyndt ud på et meldrysset bord, og læg den i formen, så den dækker bund og kanter. Prik dejen med en gaffel, og bag tærtebunden i ovnen i 10 minutter.

Brun oksekøddet på en pande i lidt olie. Når det er brunet tilsættes finthakket løg og rensede champignon i skiver, og steget videre i et par minutter. Skyl tomater og skær dem i skiver. Fordel fyldet i den forbagte tærteform. Pisk æg, mælk, salt og peber sammen og fordel æggemassen over den fyldte tærte.

Bag tærten i ovnen i ca. 25-35 minutter.




2 kommentarer:

  1. Uhmm, den ser osse super ud. Måske endnu flere tomater og et drys oregano kunne jeg finde på. Jeg har lige bagt æblemuffins fra forleden jeg så dem her, og de blev sørme bare rigtigt lækre, så nu må jeg vist også lave tærten her:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smagte også skønt :o) Ja, den kunne nok godt have taget lidt mere tomat :o)

      Jeg er glad for at høre, at du havde succes med æblemuffins'ne, og at de har givet mod på flere ting herindefra :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...