mandag den 21. januar 2013

Knækbrød med rugmel

Hjemmelavede knækbrød er jo ikke nogen nyhed, og alle er der prøvet at bage dem, ved også at de smager SÅÅÅÅ godt :o) Jeg prøvede en ny opskrift i sidste uge, hvor der ikke var hvedemel i, men i stedet rugmel. De smager tossegodt, og giver en skøn mæthedsfornemmelse. Opskriften fandt jeg på politikens hjemmeside, men ændrede lidt i opskriften, så derfor kommer den naturligvis herunder.


Knækbrød med rugmel - ca. 30 stk.
(Politiken)

1 1/3 dl græskarkerner
1 1/3 dl sesamfrø
1 1/3 dl solsikkekerner
1 dl havregryn
3 1/2 dl rugmel
2 dl koldt vand
3/4 dl rapsolie
1/4 dl sesamolie
1 tsk bagepulver
2 1/2 tsk havsalt

Put alle ingredienserne i en skål og rør med en håndmixer til det hele er godt blandet. Del dejen i 2 portioner. Rul hver halvdel ud mellem 2 stykker bagepapir og læg dem på 2 bageplader.

Fjern det øverste lag bagepapir, skær knækbrødene ud med en pizzaskærer og bag dem ved 200 grader i ca. 15-20 minutter. De skal være sprøde når de tages ud, men heller ikke have for meget.

Afkøl knækbrødene og del dem fra hinanden inden de opbevares i en lufttæt dåse.

Grunden til at jeg har lavet dem med 3 x 1 1/3 dl kerner er fordi jeg ikke havde nogle hørfrø - ellers passer det med 1 dl af græskar, sesam, hør og solsikke. Men det kan man heldigvis ændre som man selv har lyst til. Du kan også vælge at bruge blot en slags olie, eller et andet forhold end her.









6 kommentarer:

  1. Umm de ser gode ud :-) Hjemmebagt knækbrød minder mig total meget om da jeg var gravid. Jeg spiste så mange af dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De var også super gode :o) Hvor hyggeligt, at hjemmebagte knækbrød minder dig om din graviditet... jeg tror mere jeg tænker på min når jeg spiser osterejer el. lign. :o)

      Slet
  2. hvor supergodt - endnu sundere opskrift. Den kommer klart på listen!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så lækre, så du burde klart komme dem på listen :o)

      Slet
  3. De ser altså både lækre ud og lyder SÅ gode! Dem må jeg prøve at lave - kan godt lide at have lidt at gå og snacke på herhjemme ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du burde klart prøve dem, de er SÅ gode, og en perfekt snack/mellemmåltid :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...