mandag den 14. maj 2012

Hjemmebagte knækbrød

Forleden blev endelig dagen hvor jeg gav mig i kast med at bage de meget udbredte knækbrød. Er der egentlig styr på hvor opskriften stammer fra? Jeg ved det ikke, for jeg har nemlig set den ca. 1 million steder :o) Men hvorom alting er, så blev jeg MEGET positivt overrasket - de var enormt lette at lave og sååååå lækre at spise :o) Jeg er SÅ meget fan!

Jeg fandt en opskrift hos Isabella Smith for at finde mængderne, men hun skar dem først over efter bagning, men jeg skar dem over inden, og lavede også et par andre småændringer.


Knækbrød - ca. 30 stk.
1 dl havregryn
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
3½ dl hvedemel
2 dl vand
1 dl rapsolie - eller hvad man foretrækker
1 tsk bagepulver
1 tsk salt
fx. en håndfuld revet cheddar

Sæt ovnen på 200 grader varmluft. Bland de tørre ingredienser i en stor skål, kom vand og olie i skålen og saml dejen. Del den i to og form hver del til en firkant, så godt det nu kan lade sig gøre. Læg hver del mellem to stykker bagepapir og rul dem tyndt ud. Fjern det øverste stykke bagepapir, og skær knækbrødene i passende stykke, med et pizzahjul - jeg fik vist 16 på hver plade. Drys for eksempel med lidt fint revet cheddar (eller en anden spændende topping) og sæt knækbrødene plus bagepapir på en plade. Bag knækbrødene i 15-20 minutter eller til de er smukt gyldne. Lad dem køle helt af inden de opbevares i en lufttæt beholder.

Nyd dem alene, med lidt smør, lidt lækker marmelade eller som her med selvsamme cheddar, som er drysset ovenpå. MUMS - de er altså virkelig lækre og meget vanedannende.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...