torsdag den 15. marts 2012

"Planlagt Restemad" fra magasinet "Mad!" - dag 1: Bagte kartofler med Chili con carne

Det er det koncept vi lever efter i denne uge. Bladet som var en del af goodie-bags'ne til madbloggertræffet sidste år, har længe ligget og ventet på at blive brugt :o)

Derfor hedder madplanen i denne uge:
Bagte kartofler med chili con carne
Hashbrowns med pocheret laks
Grahamstærte med laks, porrer og spinat
Spaghetti med chili con carne, avocado og majssalsa
Omelet med spaghetti, panchetta og krydderurter

I går var vi ikke hjemme til aftensmad, og har derfor sprunget en dag over, men i forgårs fik vi derfor bagte kartofler med chili con carne til aftensmaden.

Bagte kartofler med chili con carne (Mad! 02/2011)
4 personer

Bagte kartofler:
8 bagekartofler
alufolie

Chili con carne:
2 løg
1 frisk rød chili
olie til stegning
1 spsk kanel
1 spsk spidskommen
evt. ½ tsk stødt chili
750g hakket oksekød 3-7%
2 dåser hakkede tomater
1 tsk balsamicoeddike
1 tsk sukker
1 dåse røde kidneybønner
15g mørk chokolade
salt og friskkværnet peber

Tilbehør:
1 pose blandede salatblade
2 limefrugter
2½dl cremefraiche 18&

1. Bagte kartofler: Tænd ovnen på 210 grader. Skær et dybt kryds i kartoflerne og pak hver kartoffel ind i alufolie. Læg kartoflerne i en bradepande, og bag dem i ovnen i ca. 1 time.
2. Chili con carne: Pil og hak løgene. Flæk chilien, fjern kernerne, og hak den meget fint. Steg løg og chili et par minutter i olie i en gryde. Tilsæt kanel, spidskommen og evt. stødt chili og steg videre 1 minut. Tilsæt kødet, og lad det stege i 5-10 minutter.
3. Bland tomater fra dåse, balsamicoeddik og sukker med kødet i gryde, og lad retten småkåger under låg i 15 minutter.
4. Rens peberfrugterne, og slær dem i skiver.  Hæld bønnerne i en sigte, og skyl dem grundigt med koldt vand. Vend peberfrugter, bønner og chokolade i retten, og varm godt igennem. Smag til med salt og peber.
5. Skyl salatbladene, og tør den i et rent viskestykke eller en salatslynge. Skær limefrugterne i både.
6. Pak 4 af kartoflerne ud af alufolien (gem de sidste 4 kartofler til næste dag). Pres på kartoflerne fra begge side, så de åbner sig, og fuld dem med chili con carne. Server med salat, limebåde og en skefuld cremefraiche.

HUSK: Gem ca. halvdelen af chili con carnen i en plastboks med låg, og sæt den i fryseren. Den skal bruges i en kommende ret. Gem de sidste 4 pakker med færdigbagte kartofler i køleskabet til næste dag.

Chilien var rigtig god, men jeg ved nu ikke helt om ikke nok jeg bedre kan lide det med ris til?! Men det var fint at prøve noget andet, til gengæld synes jeg at salatbladene var kedeligt og triste til - jeg burde nok have lavet en dressing eller noget, men det fik jeg ikke lige gkort :o( Det ville jeg dog nok gøre en anden gang. Lige nu ligger resten af kartoflerne i køleskabet og venter på, at blive lavet til hashbrowns i dag.

Jeg lavede chilien til 4 personer selvom vi kun er to - dog bagte jeg kun 6 kartofler. Alle retterne kan sagtens halveres, hvis man kun er to, selvom jeg dog tænker at tærten nok ikke så godt kan som de andre ting - en tærteform har nu som regen en vis størrelse. Men skidt med det, så kan junior få lidt af det, og jeg har måske noget til en frokost :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...