torsdag den 1. december 2011

Jule-Müsli

Glædelig 1. december :o) Nu er det skisme snart jul, og helt tilladt at være i julehumør og høre julemusik 24/7.

Det første jule-relaterede mad jeg har lavet til at forsøde jule-måneden med er en lækker omgang jule-müsli - eller "Cranberry, Almond and Honey Granola"



Tranebær, mandel og honning granola - oversat fra Nigella Christmas
nok til at fylde et 1,2 liter glas

225g havregryn
60g solsikkekerner
60g sesamfrø
2 tsk kanel
150g (125ml) flydende honning
50g lys muscovado sukker
60g hele mandler
60g hele smuttede mandler
½ tsk maldon salt eller et nip almindelig salt
1 spsk raps- eller solsikkeolie
150g tørrede tranebær

Put alle ingredienser, undtagen de tørrede tranebær, i en stor skål og bland det godt sammen. Brug 2 skeer eller spatler, eller brug dine hænder - med engangs plastikhandsker på.

Bred blandingen ud på en bageplade beklædt med bagepapir og bag i ovnen på 170 grader. Vend blandingen med en spatel cirka halvvejs, så det bliver ensformigt bagt. Formålet er at få en gylden granola, som ikke har fået for meget nogle steder. Brug ikke varmluft, eller skru så i det mindste lidt ned for varmen og hold godt øje med blandingen.


Blandingen burde være færdig, og mere som en gylden sprød müsli end det fedtede stads der kom i ovnen, i løbet af 40-50 minutter.

Tag det ud af ovnen, og lad det køle af - væk fra den varme bageplade, inden tranebærene tilsættes.

Opbevares i en lufttæt beholder - hvor det kan holde i op til 1 måned.
___________________________________________________________________________________

MUMS! Det smager virkelig godt. Jeg har spist det med græsk yoghurt og en sjat honning, men det er ligefør at det bare kan spises for sig selv. Jeg kan klart anbefale det. Jeg tror bestemt ikke jeg får problemer med at få det spist inden der er gået en måned!!! :o)

3 kommentarer:

  1. Mums hvor lyder det lækkert!
    Håber ellers I har det godt og får en dejlig jul!
    Glædelig 1. december :D

    SvarSlet
  2. Glædelig 1. december til dig, junior og Mike :)

    Wauw det lyder lækkert :) Lige noget for en juletosse som mig ;)

    Ps. jeg tillader mig også at høre julemusik 24/7, og har faktisk gjort det siden vi var hos dig i søndags ;) AURA FTW!!!! :D

    SvarSlet
  3. Bianca - det er altså også virkelig lækkert. Jo tak og i lige måde :o)

    Kristine - Jeg kan klart anbefale det, det er virkelig kræs! Hihi, jep - Aura styrer :o)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...