fredag den 7. oktober 2011

Phantom 25: Phantom of the Opera - live from Royal Albert Hall

Jeg skulle nok have haft lavet dette indlæg i mandags, men tiden har ikke rigtigt været til det - derfor kommer det først nu...


For et stykke tid siden faldt jeg over en visning af Phantom of the Opera direkte fra Royal Albert Hall, i anledningeng af musicalens 25 års fødselsdag, som man kunne komme i biffen og se søndag d. 2 oktober. Jeg havde ingen idé om jeg overhovedet kunne komme afsted eller om jeg skulle afsted alene, men jeg var helt overbevist om, at jeg bare MÅTTE afsted, så jeg bestilte straks 2 billetter. Jeg kunne nok godt have lokket husbonden med, men hvad så med junior?!?

Det viste sig, at min mor havde hørt en reklame for det, og var helt vild med også at skulle afsted. Min søster blev også spurgt, og de 2 bestilte billetter blev byttet om til 3 :o) Det var en date - det lå godt nok dagen efter juniors dåb, og på min søsters søns fødselsdag, men pyt - afsted skulle vi ;o)

Jeg ELSKER musicals, jeg har efterhånden set en del, men Phantom of the Opera er og bliver min favorit - den er ringetone på min mobil - hvor nørdet er det lige :o) Jeg vidste dog ikke helt hvad man skulle forvente af en sådan koncert/forestilling, for et eller andet sted bliver det jo nødt til at være anderledes end det er på Her Majesty's Theatre, for selvom en biograf tur aldrig vil blive det samme som at gå i teatret, så skal der jo stadigvæk sælges billetter til teatret. Derfor havde jeg egentlig ikke forventet det helt store sceneshow, men det blev da i den grad gjort til skamme. Der blev brugt store LCD skærme til at projektere billeder på, og der var ikke så mange kulisser, som rigtigt, men det var ligesom en "rigtig" musical, og har man ikke set det på teatret ved man jo ikke hvad man går glip af :o) Jeg savnede dog lidt elefanten i "Hannibal", men jeg kan godt forstå at den ikke var der, hihi.

Det at kulisserne ikke var helt stå "store" som på teatret, blev dog opvejet af, at ensemblet var meget større end normalt. I "Masquerade" på teatret er en del af gæsterne dukker, som bevæger sig hved hjælp af skuespillerne, men i denne koncert udgave var der fyldt på scenen og der var ingen dukker. Jeg mener at have læst af ensemble og orkester tilsammen var næsten 200 mennesker.

Rollerne var besat af, for mig, både kendte og ukendte "Phantom" skuespillere. Generelt synes jeg at det var et godt cast, og det bedste var naturligvis at det var Ramin Karimloo, som spillede Phantom. Han er bare så dygtig, synger fantastisk og ser bragende godt ud :o) Til gengæld synes jeg de andre var mere eller mindre succesfulde i varierende grad. Sierre Boggess, som spillede Christine var som sædvanligt også rigtig god, og hun lignede virkelig, at hun nød oplevelsen :o)


Selvfølgelig er det ikke det samme at sidde i en biograf og se en musical på en scene, men til gengæld kunne man virkelig komme tæt på og se at der faktisk også blev spillet skuespil, det var ikke kun sang. Generelt synes jeg, at det var en rigtig god koncert/opførelse, og jeg skal helt sikkert have den på blu-ray når den udkommer. Den kan om ikke andet være en erstatning, når jeg har lyst til at tage til London og se musicalen, men ikke har råd eller tid :o)

Efter selve musicalen var der "naturligvis" en tale af Andrew Lloyd-Webber, som sig jo hører til en sådan begivenhed, hvor også cast og crew fra originalen blev præsenteret. Det var rørende at se Michael Crawford, som var den første der spillede Phantom, få en klump i halsen, da han kom på scenen. Sarah Brightman var der naturligvis også, og hun sang "Phantom of the Opera" sammen med hele 5 forskellige Phantom's. John Owen-Jones, som spiller Phantom lige i øjeblikket, og som også spillede ham første gang jeg så musicalen i London, lød helt fantatisk, og det gjorde de andre også, pånær en eller anden pivet, tynd svensk fyr, som åbenbart skal overtage rollen næste år ?!? Ramin var igen på scenen sammen med de andre, men desværre stadigvæk i kostume, så vi fik ikke lov at se hans pæne ansigt :o( 

Alt i alt var det en fantastisk dejlig aften i biffen. Det kunne naturligvis have været fedt at sidde i Royal Albert Hall, men det kostede vist rigtig mange penge for en billet, så når det ikke kunne være anderledes, så synes jeg, at det var dejligt at få muligheden for at se det i biffen - på det store lærred.

2 kommentarer:

  1. Hej med dig.
    Tak for en helt vidunderlig aften.
    Det var bare fantastisk musik.
    Vidunderlige sange og utrolig hyggeligt selskab. Kærlig hilsen mor.

    SvarSlet
  2. Hej mor :o) Det var bare den bedste aften, og ja, selskabet var i hvert fald hyggeligt :o) Knus

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...