torsdag den 8. september 2011

Mørbradgryde med ris + Rødbedesalat

Hov, jeg vidste jo egentlig godt, at det ville ske, og jeg er jo heller ikke den eneste det sker for, men den madplan jeg postede forleden endte med at ændre sig lidt på dage og sammensætninger ;o)

Nå, men i går fik vi mørbradgryde med ris. Det var lavet efter mit eget lille hoved, men smagte nu ganske godt :o)



Mørbradgryde á la Camilla (2 personer)
1 stk. svinemørbrad
1 løg
250g champignon i kvarte
1 dåse flåede tomater
1/4 dl cremefine / fløde
1 tsk. mild paprika
1/2 tsk. røget paprika
1 dl ærter

Brun kødet i en gryde, tilsæt hakket løg og champignon og sauter i et par minutter. Tilsæt flåede tomater, cremefine/fløde og begge slags paprika. Læg lå på og lad det simre i ca. 1 time. Kog ris efter anvisning på pakken. Et par minutter inden maden skal serveres tilsættes ærterne. Smag saucen til med salt og peber, og server med de nykogte ris.


På madplanen stod også noget med rødbedesalat, men i forgårs hvor jeg ikke lige gad til at bage naan-brød fik vi i stedet for kyllingbryst-filet og rødbedesalat. Jeg er helt vild med at rå rødbedesalat, som i bund og grund er det samme som en råkostsalat med gulerødder - i stedet er der bare brugt rødbeder.

Rødbedesalat (2 pers.)
3-4 rå rødbeder
3 nye danske æbler
1 spsk. citronsaft
evt. lidt rosiner.

Skræl rødbederne, skyl dem, skær enderne af og riv dem fint på et rivejern (jeg bruger rivejernspladerne til min foodprocessor). Del æblerne i kvarte, fjern kernehuset, og rive dem ligeledes fint. Bland det hele sammen i en skål, og tilsæt citronsaft. Server med kød, fisk eller fjerkræ og evt. kartofler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...