onsdag den 11. maj 2011

Panna Cotta med Rabarber Kompot

I går skulle husbonden og jeg 'naturligvis' se Melodi Grand Prix, og det kræver altid en lille lækker-bisken. Valget faldt på Panna Cotta med Rabarber Kompot.


Opskriften stammer fra Skagenfood, og var rigtig lækker synes jeg. Dog har jeg først lige opdaget at der stod 4-6 personer, og jeg tror godt, at man kunne have nøjedes med 1/6 (hov - hvem har bortført Camilla og overtaget hendes krop?!? for meget dessert?!?)

Panna cotta med lun bagt rabarberkompot (4-6 pers.)
  • 5 dl fløde
  • 1 stk vaniljestang
  • 3 blade husblas
  • 1 bundt rabarber
  • 210 g sukker

Kom fløde, 60 g sukker og ½ flækket vanillestang i en kasserolle og kog det op 2 min. Læg husblasen i koldt vand til den er blød, pres vandet fra og kom den i flødeblandingen. Sigt fløden igennem en fin si, skum den af og fordel massen i 4 portionsskåle. Stil panna cottaerne på køl i mindst 1 time til de er stivnede. Rens rabarberne og snit stænglerne i skiver. Vend dem med 150 g sukker og ½ flækket vanillestang og bred dem ud i et lavt ildfast fad. Bag dem ved 200 grader i 10 min., vend godt rundt i kompotten og bag igen ca. 10 min. til de er møre. Lad kompotten køle lidt af, top panna cottaerne med kompotten og server straks som en nem dessert.

6 kommentarer:

  1. Åh, hvor ser det godt ud :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe,

    det var det såmænd også :o) og så står der endda 2 mere i køleskabet, yay!

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  3. Uhh, det ser rigtig godt ud. Har aldrig lavet panna cotta, måske man skulle prøve, det lyder jo ikke super svært.

    SvarSlet
  4. Yum Yum - det ser bare SÅ lækkert ud altså... Elsker både panna cotta og rabarber, men har aldrig prøvet det sammen... hmm det skal nok afprøves på et tidspunkt :D

    SvarSlet
  5. Hej Agnethe,

    det var også lidt det jeg tænkte - 2 gode ting hver for sig, så kan det kun blive godt sammen, og det var det helt sikkert. Den lidt syrlige rabarber gik godt med den fede panna cotta :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  6. Hej Merete,

    det var faktisk forbavsende let at lave - jeg troede egentlig at det var mere kompliceret - men det tog virkelig kun 10 min :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...